Det kan verka som att många olika nya bettingsajter och spelföretag har uppkommit på svensk marknad på kort tid. Fenomenet betting har verkligen blommat upp och marknadsförs tydligt i radio – och TV-reklam, tidningar och på internet via annonser på populära, välkända sajter.
En annan form för marknadsföring är betting-events där man har unga, coola och snygga människor ute bland folk, på köpcenter eller i shoppinggator, för att samla medlemmar och intresse för sina produkter.
Bettingföretagen som marknadsför sig i svenska medier är de svenska, som är under kontroll av myndigheterna, och de utländska – som arbetar under andra regler än de svenska – och som myndigheterna inte kan kontrollera.De utländska bettingföretagen är de som marknadsförs allra mest i Sverige idag med 72 procent av den totala spelmarknadens medieinvestering. Den utländska bettingmarknaden har på allvar tagit sig in på den svenska marknaden och är inte blyga när det kommer till att försöka locka de svenska spelarna.
Marknadsföringen är som oftast snabb, full av glädje, färger och kul musik och är ofta placerad så att den ska nå unga spelare. Ofta erbjuds man något för att bli medlem, så som ”free spins” eller gratis pengar att spela för. Det är tydligt att det ska verka kul, spännande och attraktivt att spela.
Där myndigheterna tidigare kontrollerade och försökte begränsa spelandet har de nu fått en ny utmaning att förhålla sig till. Betting – via svenska eller utländska kanaler – verkar ha kommit för att stanna.